joi, 29 noiembrie 2012

Cum poate arata violenta?

CUM POATE ARĂTA VIOLENTA?
OBIECTIVE
După realizarea acestei lecţii, elevii vor fi capabili:
• să identifice diferite subtipuri ale violenţei;
• să descrie aceste subtipuri ale violenţei.
CONCEPTE-CHEIE
• Analiza conflictelor
• Violenţă
INFORMAŢII PRELIMINARE Mulţi oameni gîndesc că violenţa şi conflictele sunt acelaşi lucru. Desigur, între aceste concepte există adeseori diferite relaţii, dar ele nu sunt identice. De exemplu, mulţi oameni recurg Ia mijloace violente pentru a rezolva conflictele. Cu toate acestea, violenţa este doar una dintre căile de a rezolva un conflict. Există trei categorii principale de violenţă. Pentru majoritatea oamenilor, cuvîntu! violenţă este asociat cu violenţa fizică. Dar alte două tipuri de violenţă, cea psihică şi cea structurală, pot avea aceiaşi rol distructiv. Despre ce fel de violenţă este vorba mai precis în fiecare dintre aceste tipuri?
Violenţa fizică: există cînd cineva face uz de forţa fizică pentru a răni pe altcineva. Acest tip de violenţă se manifestă, de regulă, cu intenţie. Un exemplu de violenţă fizică este situaţia cînd un elev îl îmbrînceşte pe un altul.
Violenţa psihică: există cînd cineva dăunează imaginii de sine a altcuiva. Un exemplu de astfel de violenţă este situaţia în care un părinte îi spune întruna copilului său că este prost şi lipsit de valoare.
Violenţa instituţională: există cînd o instituţie neagă unora dintre membrii ei drepturile lor fundamentale. Un exemplu este situaţia în care conducerea unui stat nu ar da voie unora dintre cetăţenii acestuia să lucreze (şi să obţină bani pentru hrană). Cînd violenţa este instituţionalizată, ea devine o parte a culturii şi este considerată acceptabilă.
Fiţi atenţi la faptul că o discuţie despre violenţa instituţională în şcoală nu este o sarcină uşoară, mai ales dacă elevii se referă la astfel de situaţii din propria lor şcoală. ' Este extrem de important să explicaţi elevilor şi diferenţele dintre alte două subdiviziuni ale violenţei: violenţa agresivă şi violenţa instrumentală. Violenţa agresivă este realizată cu intenţia de a răni. Dacă sunt furios pe tine şi te îmbrîncesc, am comis un act de violenţă agresivă. Pe de altă parte, violenţa instrumentală se manifestă cînd ea este utilizată ca mijloc pentru atingerea unui alt scop. De exemplu, în situaţia în care un elev ar provoca o luptă pentru a le demonstra celorlalţi forţa lui. în acest caz, violenţa este utilizată de către elev ca un mijloc pentru realizarea unui alt scop: demonstrarea forţei fizice.
MATERIALE
Cîte două bucăţi de hîrtie şi cîte un creion pentru fiecare elev/ elevă.
ACTIVITATE
Impărţiţi elevii în grupe de cîte 4 sau 6 şi aveţi grijă ca fiecare elev să aibă un creion şi hîrtie. în fiecare grupă, elevii urmează să stea în cerc. Cereţi elevilor să scrie cuvîntul „violenţă" în partea de sus a hîrtiei. Problema violenţei instituţionale este discutată mai pe îarg în capitolul ..Noi", capitol care are ca obiect drepturile omului. în mod specific, unele dintre activităţile din cadrul acestui capitol sunt concepute pentru a permite elevilor să înţeleagă numărul mare al încălcării drepturilor omului, care apare tocmai în instituţia cu care sunt mai familiarizaţi: şcoala .
In mod individual, elevii urmează să scrie ce cred ei că înseamnă violenţă. Fiecare elev/ elevă urmează să împărtăşească celorlalţi din grupă definiţia pe care a dat-o violenţei.
In cadrul fiecărei grupe, elevii vor spune pe rînd, în sensul acelor de ceasornic, cuvinte care le vin în minte cînd se gîndesc la cuvîntul violenţă. Unele dintre aceste cuvinte s-ar putea să descrie exemple concrete de violenţă. Alte cuvinte s-ar putea să explice semnificaţia cuvîntului violenţă. In fiecare grupă, elevii trebuie să noteze pe hîrtie toate ideile exprimate. Fiecare grupă trebuie să se gîndească la cel puţin 20 de cuvinte.
NOTĂ:
Dacă o persoană nu doreşte să rostească astfel de cuvinte, este liberă să nu o facă.
Cereţi elevilor să ia o nouă foaie de hîrtie şi să o împartă în trei părţi. Spuneţi elevilor să scrie cuvintele „violenţă fizică" în partea de sus a primei secţiuni.
Discutaţi cu elevii ce înseamnă violenţa. Spuneţi elevilor să scrie cuvintele „violenţă psihică" în partea de sus a celei de-a doua secţiuni. Discutaţi cu elevii ce este violenţa psihologică. Ajutaţi-i pe elevi să înţeleagă diferenţa dintre violenţa fizică şi cea psihică. Spuneţi elevilor să scrie cuvintele „violenţă instituţională" în partea de sus a celei de-a treia secţiuni a foii de hîrtie. Discutaţi cu elevii ce este violenţa instituţională. Ajutaţi-i să înţeleagă diferenţele dintre cele trei tipuri de violenţă notate pe foile lor.
Daţi indicaţii grupelor cum să plaseze cuvintele rostite anterior (la pasul #5) într-una din cele trei secţiuni. în fiecare grupă, elevii urmează să lucreze împreună pentru a plasa cuvintele respective în una dintre aceste secţiuni.
In continuare, elevii urmează să discute în fiecare grupă despre căile posibile de stopare a fiecăreia dintre cele trei forme ale violenţei. De exemplu, un mod de a stopa manifestarea tot mai răspîndită a violenţei fizice ar putea să fie existenţa unor legi mai stricte împotriva celor care o practică. Dacă această sarcină se dovedeşte a fi prea grea pentru elevi, cereţi-le să discute despre o cale specifică de a pune capăt unui exemplu concret de violenţă, menţionat pe foile lor.
De pildă, elevii ar putea să discute despre căile pe care le are Ia dispoziţie un copil pentru a se proteja împotriva bătăii şi rănirii (în ambele sensuri, fizice şi psihice).
Elevii din fiecare grupă împărtăşesc celorlalţi colegi din clasă exemplele de violenţă alese. Ei le spun acestora de asemenea la ce s-au gîndit pentru a pune capăt diferitelor forme de violenţă.
ÎNTREBĂRI PENTRU DISCUŢII
* De ce a fost greu să plasaţi unele dintre exemplele de violenţă în doar una dintre cele trei secţiuni?
* Ce este violenţa? De ce diferă definiţiile pe care oamenii le dau violenţei?
* Cereţi elevilor să dea exemple de situaţii cînd oamenii fac uz de violenţă pentru a face faţă unui conflict. De ce au recurs oamenii la violenţă? Ce alte căi ar fi putut fi găsite pentru a face faţă acestor conflicte?
* Cereţi elevilor să fie atenţi Ia următoarele două scenarii care includ acte de violenţă. Cereţi-le să se gîndească la diferenţele care există între folosirea violenţei în fiecare dintre aceste situaţii. Purtaţi apoi o discuţie despre diferenţa dintre violenţa instrumentală şi cea agresivă (discutată în cadrul Informaţiilor preliminare). Cereţi elevilor să dea exemple de situaţii reale din viaţă în care se face uz de violenţa agresivă sau instrumentală.
Scenariul 1: Doi elevi se ceartă între ei. Unul dintre elevi este atît de furios, îneît el/ea îl/ o loveşte în faţă pe un altul/ o alta.
Scenariul 2: Un elev provoacă o bătaie pentru a le demonstra celorlalţi forţa lui.
NOTĂ:
Explicaţi elevilor că este extrem de important să nu confunde violenţa agresivă cu cea instrumentală. Uneori, cînd elevii sunt atacaţi în mod violent, ei se consideră vinovaţi, gîndindu-se că atacul este un rezultat al propriilor lor carenţe. De exemplu, un elev bătut de părinţi ar putea să gîndească: „Părinţii mă bat pentru că sunt o persoană rea". De cele mai multe ori însă, violenţa ţine de starea şi de caracterul atacatorului însuşi. Astfel, s-ar putea ca părinţii abuzivi să-şi lovească copilul pentru a se descărca nervos, şi nu pentru a-1 pedepsi pe acesta .

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu