joi, 29 noiembrie 2012

Despre radacinile conflictelor

DESPRE RĂDĂCINILE CONFLICTELOR
OBIECTIVE
• să-şi analizeze propriile lor idei despre conflicte;
• să identifice şi să explice sursele principale ale conflictelor;
• să descrie modul în care pot fi rezolvate conflictele în contexte diferite.
CONCEPTE-CHEIE
• Conflicte în comunitate
• Conflicte în familie
• Conflicte între prieteni
• Conflicte în şcoală
Surse ale conflictelor
INFORMAŢII PRELIMINARE
Un comediant a făcut odată o glumă, spunînd că există, probabil, mai multe conflicte în lume decît fire de nisip. Cu toate acestea, deşi există nenumărate conflicte, ele au în mod surprinzător doar foarte puţine surse (origini). Cele mai multe conflicte sunt legate de următoarele şase surse (explicate în Fişa de lucru a elevilor „Ce vrem?"): nevoile fundamentale, valorile diferite, percepţiile diferite, interesele diferite, resursele limitate şi nevoile de natură psihologică. Cum este posibil ca o varietate atît de mare a conflictelor să plece de Ia un număr limitat de surse? Pentru a ne lămuri, să observăm ce se întîmplă în două conflicte şi să identificăm sursa lor comună.
Conflictul #1 se referă la o ceartă între doi fraţi, care ţipă unul la celălalt. Fiecare vrea să ia ultima bucată de pîine de pe masă şi nu vrea s-o împartă cu celălalt.
Conflictul #2 se referă la două ţări aflate în război una cu cealaltă; fiecare dintre ele vrea să stăpînească aceeaşi bucată de pămînt (pe care nu vrea s-o împartă cu nimeni). în cazul ambelor conflicte, este vorba de o sursă similară: resursele limitate. Acelaşi tip de analiză poate fi realizat pentru alte conflicte sau în legătură cu alte surse ale acestora. Cînd analizează şi descoperă sursele unui conflict, oamenii îşi pot forma şi dezvolta o metodă de a face faţă conflictului însuşi. De exemplu, cînd rădăcina conflictului este reprezentată de valori diferite, ei ar putea să încerce să înţeleagă şi să respecte punctele de vedere ale celorlalţi asupra situaţiei respective.
Dacă este vorba de percepţiiie diferite pe care le avem asupra lucrurilor, oamenii pot încerca să-şi clarifice propriile puncte de vedere şi să ofere celorlalţi informaţii corecte, pentru a evita neînţelegerile. Cînd este vorba de interese diferite, oamenii pot încerca să şi le facă reciproc cunoscute şi să încerce să găsească o soluţie care să-i mulţumească pe toţi.
MATERIALE
Fişa de lucru „Ce vrem?", creioane, tablă, cretă, hîrtie, un spaţiu liber în sala de clasă
ACTIVITATE
Scrieţi cuvîntul „CONFLICT" cu majuscule pe o bucată mare de hîrtie, pe care o aşezaţi pe podea, într-un colţ liber al încăperii, unde poate fi văzută de toată lumea.
Impărţiţi fiecărui elev cîte o foaie de hîrtie. Daţi indicaţii elevilor să numere cîte litere are prenumele lor şi să taie foaia de hîrtie în numărul respectiv de bucăţi. De exemplu, dacă numele unui elev este ANDREI, el va decupa din hîrtie 6 bucăţi (deoarece numele lui este format din 6 litere).
Elevii scriu pe fiecare bucată de hîrtie cîte un cuvînt sau cîte o idee, pe care le asociază cu conflictele. Pe rînd, elevii îşi aşază cuvintele pe podea, în jurul colii mari pe care scrie „CONFLICT".
Ei au voie să spună cuvintele cu voce tare. Dacă se întîmplă ca unele cuvinte să aibă sensuri apropiate, ele pot fi aşezate în acelaşi loc. De exemplu, dacă cineva scrie „bătaie", un alt cuvînt ca „lovire" ar putea fi aşezat alături. Elevii au voie să explice cuvintele folosite dacă cred că este cazul. Discutaţi cu elevii dacă cele mai multe idei despre conflicte sunt pozitive sau negative, întrebaţi-i dacă un conflict poate fi bun. Aveţi grijă să dea răspunsuri concrete. Cereţi-le să dea exemple de situaţii cînd conflictele au fost folositoare sau productive. Cereţi elevilor să completeze Fişa de lucru „Ce vrem?" (Notă: această sarcină ar putea fi dată ca temă de casă.) împărţiţi în grupe de cîte 4 sau 6, elevii pot să-şi împărtăşească relatările.
ÎNTREBĂRI PENTRU DISCUŢII
* Cînd apar conflicte între oameni? (Poate fi discutată Fişa de lucru „Ce vrem?".)
* Ar trebui să evităm să fim implicaţi în conflicte? De ce da sau de ce nu? Puteţi da exemple de situaţii în care aţi reuşit să evitaţi un conflict? Cum v-aţi simţit evitînd conflictul?
* Cum sunt soluţionate conflictele care au loc:
a. în noi înşine?
b. în clasa noastră?
c. în şcoală?
d. în comunitate?
e. în familie?
f. între noi şi prietenii noştri?
FISA DE LUCRU
Data : Clasa :
In legătură cu ce fel de lucruri avem conflicte? Există şase surse diferite ale conflictelor. Cele mai multe dintre conflicte sunt legate de aceste şase surse. Nevoile fundamentale simt satisfăcute de acele lucruri de care avem nevoie ca să supravieţuim, precum alimentele, apa şi aerul. Valorile diferite există cînd oamenii împărtăşesc credinţe diferite. De exemplu, oameni aparţinînd unor religii diferite pot avea valori diferite. Percepţiile diferite apar cînd oamenii văd sau gîndesc diferit un anumit lucru. De exemplu, doi oameni se pot certa pentru că nu se pot pune de acord ce fel de culoare are cămaşa cuiva. De fapt, se poate întîmpla ca ei să perceapă culoarea diferit.
Interesele diferite apar cînd oamenii au preocupări diferite. De exemplu, doi elevi ar putea să se certe pentru că nu se pot hotărî dacă să meargă la o petrecere sau la film.
Resursele limitate se referă la cantitatea limitată în care se găsesc diferite lucruri. Nu suntem cu toţii bogaţi în lume, deoarece banii sunt o resursă limitată. Nevoile psihologice sunt satisfăcute cînd avem stări, precum: ne simţim capabili, responsabili, acceptaţi, importanţi şi sănătoşi. De exemplu, cu toţii avem nevoia de a fi iubiţi.
Scrieţi acum o scurtă povestire despre un conflict. Pentru a vă uşura munca de construire a povestirii, faceţi apel la cel puţin una dintre cele şase surse ale conflictelor. Arătaţi la ce sursă/ surse v-aţi referit. De exemplu, aţi putea scrie despre o ceartă între doi fraţi care vor aceeaşi carte. Amîndoi vor să citească acum cartea, dar nu au la dispoziţie decît acest unic exemplar. Sursa conflictului este reprezentată de resursele limitate — nu există decît o singură carte, pe care amîndoi o vor.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu